Drie adviezen bij het voeren van moeilijke gesprekken

Drie adviezen bij het voeren van moeilijke gesprekken

Dit blog schrijf ik eind december. Een tijd van feestelijke bijeenkomsten, goede gesprekken en (opgelegde) vrolijkheid.

Maar het is ook de tijd van ongemak veroorzaakt door opvattingen zoals:

  • Het is goed is om, nu we toch bij elkaar zijn,  ergernissen eens goed door te spreken.
  • Het is een goed moment om de olifant in de kamer nu maar eens te benoemen.

Als de meningen uiteenlopen en de emoties hoog oplopen kun je kiezen uit drie reacties:

  • vermijd een moeilijk gesprek en verdraag de gevolgen of
  • ga slecht om met het gesprek en verdraag de gevolgen of
  • voer het moeilijke gesprek en hoop de relatie(s) verbeteren.

Kies je voor het voeren van het moeilijke gesprek, dan is belangrijk om dit gesprek goed voorbereid in te gaan.

De onderstaande drie adviezen helpen je bij het succesvol voeren van het moeilijke gesprek.

Ken de feiten (wie deed wanneer wat en waar) en laat je niet laat meeslepen door emoties. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is goed om deze stelling in je achterhoofd te houden.

Een moeilijk gesprek heeft pas een kans van slagen als je weet wat je in het gesprek wilt bereiken, en dat je dit doel ook gedurende het gesprek vasthoudt.

En het laatste advies is de ander, koste wat het kost, serieus te nemen.

Wil je er meer over lezen, lees dan het boek Crucial Conversations – Gespreksvaardigheden voor als er veel op het spel staat, van Joseph Grenny c.s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *