400 bedrijfskundige concepten voor ondernemers

400 bedrijfskundige concepten voor ondernemers

Een paar dagen geleden sprak ik een startende ondernemer. Zo veel ideeën als deze ondernemer in spé had, zo weinig bedrijfskundige kennis was er. Om snel vertrouwd te raken met de verschillende onderwerpen waar een ondernemer (maar ook mensen die willen begrijpen wat zich afspeelt bij de bedrijfsvoering van een organisatie) geeft het boek ‘De persoonlijke MBA’ van Josh Kaufman een fraai overzicht.

Als brandmanager bij Procter & Gamble stortte Josh Kaufman zich rond 2000 op alles was op websites en boeken te vinden was over ‘businessconcepten’ c.q. over   bedrijfskundige onderwerpen. De aantekeningen die hij hierbij maakte resulteerden in een website en aansluitend in 2010 in het boek The personal MBA. De Nederlandse editie van zijn boek is een vertaling van de bijgewerkte Amerikaanse editie uit 2020. In dit boek van een kleine 500 pagina’s staan vierhonderd bedrijfskundige onderwerpen compact beschreven. Oh ja, Kaufman is al jaren geleden gestopt als manager en verdient nu de boterham als auteur en adviseur. 

De persoonlijke MBA

Voor mensen met grote plannen

In de inleiding van het boek zegt Kaufman dat hij ervan uit gaat dat de lezer van zijn boek grote plannen heeft. ‘Je wilt misschien een onderneming starten, promotie maken of iets nieuws in de wereld zetten (…) en je wilt de fundamenten van bedrijfskunde en ondernemen onder de knie krijgen, dan is dit boek voor jou.’ Het boek is ingedeeld in elf hoofdstukken en onderverdeeld in zo’n vierhonderd onderwerpen. Elk onderwerp bespreekt hij in een aparte paragraaf. Daarin legt Kaufman kort uit wat de kern van het onderwerp is, en illustreert hij dat met praktijkvoorbeelden.

Geld verdienen versus een hobby 

Volgens Kaufman is een bedrijf  ‘een herhaalbaar proces waaraan geld wordt verdiend. Al het andere is een hobby.’  El bedrijf bestaat uit vijf onderling afhankelijke processen: waardecreatie, marketing, verkoop, waardelevering en financiën. Daarmee zijn ook de titels van de eerste vijf hoofdstukken genoemd. De hoofdstukken zes tot en met elf hebben titels als: De menselijke geest, Werken met jezelf, Werken met anderen, Begrip van systemen, Systemen analyseren en Systemen verbeteren. Hij beschrijft op een toegankelijke wijze de verschillende concepten. Je krijgt als lezer een overzicht van de belangrijkste ‘businessconcepten’, en als je weet vervolgens waar je meer studie over moet maken. Maar suggereren dat je een MBA van twee jaar kunt vervangen door het lezen van één boek, blijkt na lezing niet waar te zijn.

Josh Kaufman, De persoonlijke MBA. Bruna, 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.