‘Muurtje factuurtje’ voorspelt ten onrechte het einde van de consultant

‘Muurtje factuurtje’ voorspelt ten onrechte het einde van de consultant

Als organisatieadviseur/consultant was ik erg benieuwd naar het betoog van van de Poll in zijn boek Muurtje factuurtje – het nieuwe disruptieve businessmodel voor consultants! -over mijn vak. Daarbij staan op de omslag van het boek een aantal verleidelijke verkoopargumenten:
  • ‘Lees hoe artificial intelligence vier keer beter is dan managers in het zetten van strategische doelstellingen. Bekijk hoe je het core consulting proces in één klap sneller, inhoudelijk beter én goedkoper maakt.
  • Laat je betalen om zelf gekwalificeerde sales leads te krijgen.
  • Verbaas je over wat Muurtje Factuurtje betekent in harde cash.’ Lezen we op om het omslag van Muurtje Factuurtje.

Ook al staat in de titel van het boek dat het gaat over consultants, van de Poll laat in het midden over welk type ‘consulting’ hij het heeft. In ieder geval niet over mijn werk. Zo heb ik de afgelopen dagen een werkbijeenkomst geleid met een aantal managers over de vraag hoe ze meer greep konden houden op hun lange lijst actiepunten. Een paar dagen later heb ik een training projectmanagement verzorgd voor planologen en juristen. En gisteren was ik in gesprek met een leidinggevende over de herstructurering van haar organisatie. De kennis uit het boek heeft me bij geen van deze vragen geholpen, of ik heb het nog niet begrepen. Kunstmatige intelligentie, wat centraal staat in het boek, is voor mij – en veel andere vormen van advisering – niet aan de orde. De ‘tech-factor’ is in deze wijze vorm van adviseren laag, kunstmatige intelligentie voegt weinig toe.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld in een aantal delen. Zo staan in het eerste deel van het boek twintig wetten uit Silicon Valley die de onvermijdelijkheid van technologie met zich meebrengen. Het is een informatief overzicht, voor iedereen die bijgepraat wil worden over de wetmatigheden waarmee de technologie de wereld verovert.  Hij heeft een  meetlat opgenomen waarmee consultants hun businessmodellen kunnen testen op hun tech-factor. Het zal duidelijk zijn, dat mijn score nul is in mijn businessmodel ‘traditioneel consulten (lekker analoog, alleen met handjes), De andere twee businessmodellen zijn 2) het inzetten van Data Scientists (aan de slag met consultants die in de klantendatabase zoeken naar verborgen schatten) en 3) het focussen op de implementatie van technologie van achterliggende Technology Vendors’.

Deel twee van het boek laat zien dat consultancy te automatiseren valt en dat algoritmes vier keer beter strategische doelen kunnen bepalen dan managers. Van de Poll maakt het aannemelijk dat er veel te winnen valt voor organisaties die veel teams hebben, die veel klantsegmenten bedienen om daar met slimme IT meer inzicht in te krijgen.

Deel drie beantwoort de vraag wat slimme strategieën voor consultants zijn om met Big Data en artificiële intelligentie om te gaan, met, wat van de Pol noemt de Muurtje Factuurtje strategie. Hierin koppelt hij acht stappen met de eerdergenoemde wetmatigheden. Ik vond acht opmerkelijke stappen:

  • 1) Kies een marktsegment dat je wilt domineren,
  • 2) Analyseer eerst zoveel mogelijk klanten in dit segment,
  • 3) doe dat tegen een fixed price,
  • 4) Laat de klanten zelf het werk doen en laat hun daarvoor betalen,
  • 5) Zet de technologie in om goedkoper en effectiever te verkopen,
  • 6) Houd concullega’s buiten met data, dashboards en modellen,
  • 7) Laat de klant betalen om je te vertellen waar vervolgwerk zit,
  • 8) Begin opnieuw vanaf stap 1 of 2.

Het is een degelijk (leer)boek voor adviseurs die van doen hebben met vragen waarbij grote databestanden beschikbaar zijn en waar AI inzetbaar is. Van de Poll houdt van cijfers en rekenmodellen, en het boek staat er vol mee. Ik vond Muurtje Factuurtje geen gemakkelijk leesbaar boek, maar dat ligt vermoedelijk ook aan mijn afstand tot dit type advisering, en het dedain dat hij heeft voor de ouderwetse adviseur die ‘lekker analoog, alleen met handjes’ werkt vond ik onaangenaam, net als zijn nadruk op het commerciële element  van het advieswerk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.